Der er lidt langt mellem mine blogs her fra Frankrig, så derfor er der mange ting at fortælle, når jeg først får sat mig til tastaturet. Jeg håber, du har mod på at læse om de seneste dages oplevelser, selvom det nok kommer til at tage dig et par timer.
I stedet for at gennemgå dagene kronologisk, vil jeg hellere beskrive de forskellige begivenheder og oplevelser ud fra - hvad skal vi kalde det - vigtighedsprincippet.
Adios Contador
Som om det ikke var et stort nok tab for løbet, at Froome udgik på 5. etape, så mistede årets Tour endnu en kæmpe profil, da Saxo’s Alberto Contador styrtede på 10. etape og kort tid efter satte sig ind i bilen. Færdig. Abandon.
Dagen efter var vi ude på Tinkoff-Saxo’s hotel og fulgte Contadors sidste minutter i Frankrig, da han humpende kom ud til den ventende presse inden han satte sig i bilen med kurs mod lufthavnen og en flyver til Madrid.
Personligt og professionelt var det også ærgerligt for mig, at Contador styrtede. Vi havde en aftale med Bjarne Riis om en cykeltur i det franske, hvor vi med rullende kameraer skulle have talt om livet som ikke-ejer, løbets første 10 dage og naturligvis Contadors chancer. Det blev selvfølgelig aflyst, eller lad os sige foreløbig udsat til den næste hviledag.
Fuglsang styrt
Nok hører Fuglen til blandt feltets dygtigste ryttere, men selv en cykel-ekvilibrist har svært ved ikke at styrte, når modstanderne kaster flasker efter én. Ah OK, så slemt var det vist ikke, men sikkert er det, at Lars Bak’s kaptajn Jürgen van den Broeck tabte en fyldt vandflaske på en nedkørsel og Fulgsang kørte ind i den.
Danskerens cykel forsvandt under ham. Han landede hårdt på sin venstre side og kurede hen af vejen indtil han lå stille i vejkanten. Efter at have sundet sig lidt og kommet til hægterne igen, kravlede han op på sin specialdesignede Mclaren-cykel (kun han og Nick Roche har én i feltet) og kørte alene de sidste 40 km.
Han kom ind forslået og sur en halv time efter sin holdkammerat og kaptajn Vincenzo Nibali, og var meget utilfreds med van den Broeck. Sidstnævnte har undskyldt på twitter til Fuglsang og skrevet, at det var et uheld at han tabte den. Jeg tænker: Sabotage og en hurtig vej op i klassementet. Jeg ville være på udkig nu, hvis jeg lå i Top 5 (ironi kan være anvendt...)
For Fuglsang er det møg-ærgerligt. Han var godt kørende og havde en fin chance for at forbedre sidste års 7.-plads. Kunne han sidde med Nibali og de andre op af det sidste bjerg mod målbyen Chamrousse, havde han med stor sandsynlighed kørt sig i Top 5 allerede i går. Men det er naturligvis kun gisninger.
Mudderbad på planken med smukke piger
Lad os sige det på den måde, at det er da en overskrift der sælger! Helt så romantisk var det dog på ingen måder.
Det var vanvittigt. Kæmpe lastbiler sad fast i 30-40 cm. dybe mudderspor. For hvert skridt man tog, skulle man sikre sig, at man ikke røg ned i en dyb pøl med vand. Sko, tøj, kameraer, udstyr, alt - ALT - var vådt.
VIP-områdets hegn og pressenings-gulv var ved at blæse væk og blev holdt nede med store sten og klippestykker. Podiet, hvor dagens vinder og alle trøjerne skulle hyldes senere, stod skævt, sank ned i jorden og virkede en kende vakkelvornt.
Fan i tusindvis var gået op til toppen eller havde taget en af de shuttlebusser, der efter planen skulle have fragtet de tilrejsende op og ned af bjerget. Lad os bare sige, at regnen og andre logistiske udfordringer sørgede for at det ikke fungerede efter hensigten.
I stedet blev jeg på toppen og fik som tidligere nævnt, lavet interviewet med Fuglsang, men fik også fat i Michael Rogers, der kunne fortælle om de sidste minutter på cyklen med Contador, der havde beklaget overfor sine holdkammerater, at han ikke kunne fortsætte, og Rogers havde sagt de sidste ord til sin kaptajn: “We are proud of you” - sikkert på spansk eller italiensk.
Vi kom hurtigt ned, hoppede over i vores egen bil og kørte mod hviledagens hotel.
På Col d’Izoard uden mobildækning
Wauw...
Hvor er det et sindssygt landskab og hvor er det et vildt bjerg. Nærmest et månelandskab i 2360 meters højde.
Det er jo ikke mere end en måned siden, at jeg var der sidste med Rolf Sørensen i forbindelse med Rolf og Elming på tour (læs min tidligere blog derfra), men dengang var det overskyet og koldt, og jeg fik ikke set bjerget på samme måde som i dag, hvor det var skyfrit fra morgenen, og jeg ikke sad på en cykel og kiggede ned i jorden.
Vi skulle gennem live på TV2 News kl. 9:05 og kørte fra vores hotel i Briancon kl. 7:45 for at være sikker på at komme op på bjerget i god tid, så vi kunne sætte parabolen op og få igennem til Danmark.
I 15-20 minutter stod jeg og viftede med armene foran kameraet og talte i mikrofonen i håb om, at der var nogen der opdagede, at vi stod på månen. Endelig kom der en stemme i den anden ende: “Hej Claus. Vi er klar til live med jer om 5 minutter” - forløsningen på Col d’Izoard var stor.
Og så gik det ellers over stok og sten med den ene direkte gennemstilling efter den anden. Vi var vel igennem 4 gange på TV2 og TV2 News i de næste små fire timer. Vi var igennem på News kl 12:50 og der var første spørgsmål: “Hvordan går det i løbet lige nu?”
It's a dirty job, but somebody's gotta do it
Nu er vi så færdig med alperne, der venter en flad etape, og der har vi gjort et lille scoop. Foto-Dan og jeg skal følge de gule piger en hel dag. Altså de der kyssepiger, der kommer på podiet sammen med gule trøje. Vi glæder os og lover masser af billeder.
Check også facebook.com/nflming for daglige billedgallerier. Insta (@NFLming) for flere billeder og dagens #Tourbabe. Og Twitter (@NFLming) for tweets om touren, NFL og andre ting, der foregår inde i hovedet på mig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar